mandag den 1. august 2011

Den smukkeste solhat er en kvinde i fyrrerne

Solhatte er absolutte favoritter i haven - ikke kun fordi de er så smukke, men fordi de er smukke over lang tid. At de ovenikøbet har beviste gavnlige medicinske fordele, er jo heller ikke helt skidt.

Men det, det fascinerer mig i aller højeste grad er, at solhatten er fortryllende i flere stadier - bare på forskellige måder... lidt ligesom os kvinder, der har visse ynder tidligt i livet og andre (betydeligt flere) senere i livet (noget jeg må overtale mig selv om er sandt, da jeg ikke længere er i den purunge ende af skalaen :-)


Echinacea Sunset med de første spæde blade -
En lidt uskyldig blomst i tyverne


Echinacea Sunset begynder at folde sig ud og vise flere nuancer -
nu er blomsten vist i trediverne


Og her er blomstens skønhed på sit højeste -
Uden tvivl en blomst i fyrrerne - farverig og inciterende

En endnu mere 'udadvendt' solhat er den skønne Razzmatazz, der ligeledes går fra smuk - til smukkere - til livet i fyrrerne, hvor den uden tvivl er sjovest, smukkest og mest spændende.






At blomstens kronblade herefter falmer gevaldigt, bliver grålige og falder af, vælger jeg med fuldt overlæg at se bort fra i denne parallellisering :-)



2 kommentarer:

  1. Den er tydeligt en "fætter" til min solhat Sundown - jeg tror min er lidt mere varm orange/varm pink til sammenligning.
    Jeg ved nu, at det er solhatte jeg har manglet før i min have til at få flotte sensommerbede.
    Jeg MÅ have flere :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Har du billeder af din Sundown? Jeg kan nemlig heller ikke få nok af solhatte :-)

    SvarSlet